Når du søker om helse - og omsorgstjenester vurderer
kommunen, sammen med deg, hvilke tjenester som kan passe. Du fyller derfor ut
en generell søknad, hvor du blir bedt om å beskrive situasjonen din og hva du trenger
hjelp med.
I søknadsskjemaet beskriver du behovene dine, og hva du
trenger hjelp til. Søknaden sendes til kommunen. Noen ganger trenger kommunen
informasjon som er taushetsbelagt, fra for eksempel fastlege, helsepersonell
eller andre for å kunne vurdere søknaden. I søknaden kan du velge å samtykke
til dette. Innhenting av opplysninger gjøres i samarbeid med deg.
Dersom du søker på vegne av en annen må kopi av
fullmakt/vergeoppnevning vedlegges søknaden, dersom dette ikke er gjort ved
tidligere søknader.
Skjemaet skal fylles ut av parten(e) selv, dersom
parten(e) er i stand til dette. Dette gjelder også ungdom over 12 år (enkelte
saker) og 16 år (alle saker).
For søknader om tjenester til barn der foreldre har delt foreldreansvar, men ikke bor sammen:
Dersom kun den ene forelderen har underskrevet søknaden, vil kommunen som regel orientere den andre om at det er søkt tjenester, og gi mulighet til å komme med relevant informasjon.